Druk 3d w lotnictwie

 

Lotnictwo jest motorem napędowym dla rozwoju technologii addytywnych, ponieważ już od lata czerpie z nich pełnymi garściami. Druk 3d wykorzystuje się w branży lotniczej do prototypowania, ale także bardzo często do produkcji końcowych komponentów. Co jest powodem, dla którego lotnictwo tak chętnie sięga po usługi drukarni 3d?

 

Drukowanie 3D – LOTNICTWO

 

Wytwarzanie przyrostowe to najszybsza metoda produkcji prototypów, a lotnictwo wymaga nieustannego testowania i usprawniania. To branża, która szuka wciąż najlepszych rozwiązań, gdzie dużą wagę przykłada się do jakości, bo jest ona gwarantem bezpieczeństwa. Zaawansowane technologicznie materiały wykorzystywane przez druk 3d spełniają rygorystyczne wymogi przemysłu lotniczego.

 

Samolot – druk 3d – korzyści

 

Oto najważniejsze korzyści, jakie branża lotnicza czerpie ze współpracy z drukarniami 3d :

  • niski koszt produkcji narzędzi i komponentów – dotyczy to nisko seryjnych produkcji. W przypadku tradycyjnej metody, jaką jest obróbka skrawaniem zużycie materiału jest większe – powstaje dużo odpadów. Przy produkcji przyrostowej jest ich nawet o 95% mniej, co jest ogromną oszczędnością;
  • produkcja bardziej ekonomicznych maszyn powietrznych – części powstałe przy wykorzystaniu techniki addytywnej są lżejsze o 40-60% od tych powstałych tradycyjną metodą, a co za tym idzie – im lżejszy samolot, tym niższe zużycie paliwa (nawet o 25%);
  • samoloty bardziej przyjazne środowisku – wiąże się to bezpośrednio z poprzednim punktem. Im mniejsze zużycie paliwa, tym mniejsza emisja spalin;
  • dostęp do najlepszych materiałów – lekkie elementy z tworzyw sztucznych (zamiast ciężkich metalowych) są równie wytrzymałe i spełniają wszystkie standardy bezpieczeństwa. Są to materiały o wysokiej udarności, niepalne, odporne na wilgoć i ciepło, a – w zależności od zapotrzebowania – sztywne, elastyczne lub przezroczyste;
  • krótki czas realizacji – produkcja odbywa się nawet w ciągu kilku godzin, co umożliwia sprawne sprawdzenie każdego projektu. Tradycyjna metoda wymagała uprzedniego wytworzenia formy, co znacznie opóźniało produkcję komponentów;
  • brak konieczności magazynowania – części można wytwarzać na bieżąco, gdy zajdzie taka potrzeba. Nie trzeba ich magazynować, co wiąże się z kolejną oszczędnością;
  • brak ograniczeń geometrycznych – w przypadku produkcji komponentów metodą przyrostową ich niestandardowy kształt nie stanowi problemu. Możliwa jest więc większa kreatywność przy projektowaniu, ponieważ druk 3d odtwarza perfekcyjnie nawet najmniejsze detale. W produkcji tradycyjną metodą możliwości są ograniczone. W przypadku bardziej skomplikowanych elementów trzeba wytworzyć kilka części, a następnie połączyć je w jedną całość.

 

Części do kokpitów z druku 3D i nie tylko – co można drukować?

 

Najczęściej drukowane elementy dla lotnictwa to:

  • ramy siedzeń;
  • kanały powietrzne;
  • wsporniki instalacji paliwowej;
  • komponenty silnika;
  • kanały instalacji hydraulicznych;
  • panele ścienne;
  • wyposażenie wnętrza kabin pasażerskich;
  • części dronów;
  • pokrywy schowka bagażowego;
  • elementy kokpitu;
  • instalacje oblodzeniowe;
  • sterowania;
  • mocowania do pasów bezpieczeństwa.

Branża lotnicza najchętniej korzysta z takich metod wydruku 3d, jak:

SLS, DLP i SLA.

 

Jeśli działasz w branży lotniczej i chcesz tańszym kosztem produkować elementy do samolotów, śmigłowców lub dronów, a jednocześnie zależy Ci na doskonałej jakości materiałach i fachowym doradztwie, zapraszamy Cię do współpracy z P3DRC.