Druk 3d w lotnictwie
Lotnictwo jest motorem napędowym dla rozwoju technologii addytywnych, ponieważ już od lata czerpie z nich pełnymi garściami. Druk 3d wykorzystuje się w branży lotniczej do prototypowania, ale także bardzo często do produkcji końcowych komponentów. Co jest powodem, dla którego lotnictwo tak chętnie sięga po usługi drukarni 3d?
Drukowanie 3D – LOTNICTWO
Wytwarzanie przyrostowe to najszybsza metoda produkcji prototypów, a lotnictwo wymaga nieustannego testowania i usprawniania. To branża, która szuka wciąż najlepszych rozwiązań, gdzie dużą wagę przykłada się do jakości, bo jest ona gwarantem bezpieczeństwa. Zaawansowane technologicznie materiały wykorzystywane przez druk 3d spełniają rygorystyczne wymogi przemysłu lotniczego.
Samolot – druk 3d – korzyści
Oto najważniejsze korzyści, jakie branża lotnicza czerpie ze współpracy z drukarniami 3d :
- niski koszt produkcji narzędzi i komponentów – dotyczy to nisko seryjnych produkcji. W przypadku tradycyjnej metody, jaką jest obróbka skrawaniem zużycie materiału jest większe – powstaje dużo odpadów. Przy produkcji przyrostowej jest ich nawet o 95% mniej, co jest ogromną oszczędnością;
- produkcja bardziej ekonomicznych maszyn powietrznych – części powstałe przy wykorzystaniu techniki addytywnej są lżejsze o 40-60% od tych powstałych tradycyjną metodą, a co za tym idzie – im lżejszy samolot, tym niższe zużycie paliwa (nawet o 25%);
- samoloty bardziej przyjazne środowisku – wiąże się to bezpośrednio z poprzednim punktem. Im mniejsze zużycie paliwa, tym mniejsza emisja spalin;
- dostęp do najlepszych materiałów – lekkie elementy z tworzyw sztucznych (zamiast ciężkich metalowych) są równie wytrzymałe i spełniają wszystkie standardy bezpieczeństwa. Są to materiały o wysokiej udarności, niepalne, odporne na wilgoć i ciepło, a – w zależności od zapotrzebowania – sztywne, elastyczne lub przezroczyste;
- krótki czas realizacji – produkcja odbywa się nawet w ciągu kilku godzin, co umożliwia sprawne sprawdzenie każdego projektu. Tradycyjna metoda wymagała uprzedniego wytworzenia formy, co znacznie opóźniało produkcję komponentów;
- brak konieczności magazynowania – części można wytwarzać na bieżąco, gdy zajdzie taka potrzeba. Nie trzeba ich magazynować, co wiąże się z kolejną oszczędnością;
- brak ograniczeń geometrycznych – w przypadku produkcji komponentów metodą przyrostową ich niestandardowy kształt nie stanowi problemu. Możliwa jest więc większa kreatywność przy projektowaniu, ponieważ druk 3d odtwarza perfekcyjnie nawet najmniejsze detale. W produkcji tradycyjną metodą możliwości są ograniczone. W przypadku bardziej skomplikowanych elementów trzeba wytworzyć kilka części, a następnie połączyć je w jedną całość.
Części do kokpitów z druku 3D i nie tylko – co można drukować?
Najczęściej drukowane elementy dla lotnictwa to:
- ramy siedzeń;
- kanały powietrzne;
- wsporniki instalacji paliwowej;
- komponenty silnika;
- kanały instalacji hydraulicznych;
- panele ścienne;
- wyposażenie wnętrza kabin pasażerskich;
- części dronów;
- pokrywy schowka bagażowego;
- elementy kokpitu;
- instalacje oblodzeniowe;
- sterowania;
- mocowania do pasów bezpieczeństwa.
Branża lotnicza najchętniej korzysta z takich metod wydruku 3d, jak:
SLS, DLP i SLA.
Jeśli działasz w branży lotniczej i chcesz tańszym kosztem produkować elementy do samolotów, śmigłowców lub dronów, a jednocześnie zależy Ci na doskonałej jakości materiałach i fachowym doradztwie, zapraszamy Cię do współpracy z P3DRC.